VDL Pavilion

Kettal heeft het ontwerp van Dion en Richard Neutra gerepliceerd, terwijl de materialen en bouwtechnieken zijn geüpdatet. Alle structurele details, zoals gedefinieerd door de makers, zijn nageleefd. De meest opvallende morfologische kenmerken zijn:

Overwegend horizontale lijnen, benadrukt door de houten stroken die over de structuur lopen en aan de uiteinden 500 mm uitsteken. Richard Neutra zelf verwees ernaar in verschillende teksten, als: “Traditionele Japanse architectuur is horizontaal; ruimte is uitsluitend horizontaal. Zonder een gedefinieerd centrum of as, strekt het zich uit als een verzameling kamers van gelijke waarde, waarvan er geen compleet is behalve in relatie tot de anderen. De ruimte is flexibel en overdraagbaar, zonder een vaste functie. Het gebruik van de kamers varieert in de loop van de dag en gedurende het jaar.”

De ruimte is flexibel en overdraagbaar, zonder een vaste functie. Het gebruik van de kamers varieert in de loop van de dag en gedurende het jaar.”

VDL Penthouse

in 1932 bouwde Richard Neutra zijn huis dankzij een donatie van de Nederlandse filantroop Dr. Van Der Leeuw (vandaar het acroniem VDL). Dit huis is een bijzonder belangrijk voorbeeld van Richard Neutra’s werk omdat het alle architectuurtheorieën omvat die hij voor het eerst poneerde in zijn boek Wie Baut Amerika?, 1927 en later in zijn meer filosofische reflecties Survival Through Design, 1953. Zeven jaar later, toen het gezin was uitgebreid, bouwde hij een bijgebouw in de tuin. In 1963 werd het huis verwoest door brand, waardoor alleen het bijgebouw overeind bleef. Op dat moment herbouwden Richard Neutra en zijn zoon en collega Dion Neutra het huis en voegden een solarium/atrium toe bovenop de oorspronkelijke structuur. Hij verwerkte alles wat hij in de loop der jaren had geleerd in deze wederopbouw: modulariteit, natuurlijke klimaatbeheersing, waterdaken, interactie met de natuurlijke omgeving, technologische vooruitgang, etc. Behalve zijn huis was het VDL Research House ook zijn kantoor. In dit gebouw ontwierp hij in 30 jaar tijd honderden internationale projecten. Enkele van de meest representatieve architecten uit de Modern American-beweging brachten ook tijd door in zijn praktijk als leerling. Het huis was ook een ontmoetingspunt voor het culturele milieu van die tijd, met bezoekers als Julius Shulman, Frank Lloyd Wright, Alvar Aalto, Charles en Ray Eames, Jørn Urtzon en László Moholy-Nagy. In 1990, na het overlijden van Dione Neutra, de vrouw van Richard Neutra en de moeder van Dion, werd het huis herbouwd.

Molo

Dit is een voorbeeld van een modulaire bank in zijn puurste vorm. Het ontwerp is gebaseerd op een rechthoekig modulair ontwerp, wat betekent dat hij gemakkelijk kan worden aangepast aan elke situatie en de ruimte waarin hij staat kan optimaliseren. Elke module kan uit elkaar worden gehaald en opnieuw worden georganiseerd, waardoor nieuwe toepassingen en configuraties ontstaan. Het ontwerp is esthetisch minimalistisch met opzettelijk oversized stukken.

Phone Booth

Ruimtes op maat voor die gelegenheden waarbij geïsoleerd werk vereist is.
Bepaalde situaties vereisen dat uw werknemers hun focus verhogen. Het kan een ontmoeting zijn tussen hen en een topklant of het kan een raadselachtig probleem zijn dat om een ​​stille analyse vraagt. Ons systeem kan u helpen ruimtes te creëren waarin ze in dergelijke situaties kunnen excelleren.

Kall

We stelden ons voor dat een “Phonebooth” idealiter gewoon de deur naar een vergaderruimte zou moeten zijn, niets meer. Om deze reden hebben we de glazen deur tot hoofdrolspeler gemaakt en de ruimte van de “Phonebooth” komt overeen met de projectie in de ruimte van deze deur. Het resultaat is dat, als je er van voren naar kijkt, het volume niet wordt waargenomen en het zou kunnen worden begrepen alsof het tegen de muur is ingebed. We zochten naar de minimale expressie om de functie te vervullen, zonder andere pretentie dan dat.

V Pavilion

Het V Pavilion-project is gebaseerd op het idee om een ​​dialoog te creëren tussen verschillende omgevingen: het interieur en exterieur van architectuur. De zachte verbinding tussen mensen en de omgeving door middel van constructieve elementen, een vrije vloer en het belang van licht. Het paviljoen is ontworpen om subtiel te worden gekoppeld aan het hoofdgebouw en het buitengebied tegelijkertijd.

Stampa

Een metalen omhulsel in de vorm van een kelk is gevuld met zorgvuldig geordende gaten, die gemaakt zijn door middel van het ponsen van metalen platen.

Samba Sideboard – New

Een verfijnd opbergmeubel, ontworpen om te voldoen aan de behoeften van wie op zoek is naar onberispelijke opbergoplossingen zonder concessies te doen aan de elegantie. Het dressoir is gebouwd op een basis van aluminium frames die geëxtrudeerde platen met verticale canneté in hetzelfde materiaal bevatten, waardoor ritme en karakter aan de structuur wordt toegevoegd. Het onderscheidende ontwerp van Samba, verkrijgbaar in bad horizontaal en verticaal
versies, biedt een kans om buitenruimtes te transformeren in functionele, gezellige en unieke omgevingen.

Elizabeth – New

Als een ballerina op haar tenen ontvouwt Elizabeth sierlijk haar lichtgevende jurk, alsof deze van geplooide stof is gemaakt. De karakteristieke vouwen voegen beweging toe aan de metalen plaat langs het oppervlak van de kast, waardoor elke reflectie in licht wordt omgezet. In een spel van luchtigheid en spanning, elasticiteit en strengheid trilt het metaal op het ritme van zijn plooien. Verkrijgbaar in staal, messing of koper, Elizabeth geeft vorm aan een nieuwe manier om ondubbelzinnig vrouwelijk metalen meubilair voor te stellen.

Flocks – New

De Flocks tafelcollectie is geïnspireerd op de bochtige en hypnotiserende beweging van zwermen vogels in de herfsthemel. De bladen van deze bijzettafels zijn gemaakt van platen van messing of koper, in eenvoudige cirkels of elkaar kruisende cirkelvormen, rustend op een of twee cilinders met verschillende diameters. Het chromatische contrast wordt geaccentueerd door het grafische patroon van de DeErosion-afwerking: de tafelbladen krijgen een driedimensionaal, tastbaar aspect dat met natuurlijke verfijning op het oppervlak naar voren komt.